Skip to the main content

Huishoudelijk reglement ( versie : 15 sept 2022 )

Huishoudelijk Reglement BCL’58, versie 15 september 2022



Artikel 1 Bestuur

1. De bestuursleden worden voor een periode van drie jaar in functie
gekozen. Elk jaar treden één of twee bestuursleden volgens een vooraf
bepaald rooster af. De aftredende(n) zijn terstond herkiesbaar, behoudens
het bij 1.3 bepaalde.

In tussentijds ontstane vacatures wordt voorzien op de eerstvolgende
Algemene Ledenvergadering (A.L.V.)

Nieuw gekozen bestuursleden nemen de plaats in van het lid dat zij
volgens het rooster van aftreden vervangen.

De periodieke bestuursverkiezing heeft plaats op de A.L.V.

Vanaf het moment van het ontstaan van de vacature tot de eerste A.L.V.
zorgt het bestuur voor opvulling van de betreffende vacature.

2. Indien meerdere leden van het bestuur wegvallen en dit niet kan worden
opgevangen door zittende bestuursleden, kan er een beroep gedaan
worden op de continuïteitscommissie die in een overgangsperiode naar
een nieuw bestuur of zo nodig bij de opheffing van de vereniging de
bestuurstaken overneemt.

De leden van de continuïteitscommissie worden door de A.L.V. voor een
periode van 3 jaar benoemd.

3. Bestuursleden kunnen maximaal twee aaneensluitende termijnen van drie
jaar in functie blijven. Zijn er geen kandidaten, dan kan deze termijn
worden verlengd.

4. Kandidaatstellingen moeten tenminste 48 uur voor de vergadering
schriftelijk bij het bestuur worden ingediend; deze dienen voorzien te zijn
van de handtekening van vijf stemgerechtigde leden en van de kandidaat
zelf.

5. Het bestuur kent een dagelijks bestuur (voorzitter, secretaris en
penningmeester) en leden.

6. De voorzitter leidt de vergaderingen van het (dagelijks) bestuur en leden,
regelt de volgorde van behandeling van de zaken ter vergadering en zorgt
voor de handhaving van de statuten en het huishoudelijk reglement.

7. De secretaris voert de correspondentie van de vereniging, waarvan hij/zij
kopie houdt. Hij/zij bewaart de notulen van de vergaderingen.

Jaarlijks maakt hij/zij een verslag over de belangrijkste gebeurtenissen
van het afgelopen jaar en de algemene toestand van de vereniging.

Dit verslag wordt in de A.L.V. aan de orde gesteld en na goedkeuring door
de voorzitter ondertekend.

8. De penningmeester is verantwoordelijk voor de financiële afhandeling van
verenigingszaken en houdt de financiële administratie bij.

Hij/zij is gemachtigd uitgaven te doen waarin de begroting voorziet tot een
bedrag van 500 euro. Voor grotere bedragen mandateert het dagelijks
bestuur de penningmeester voorafgaand aan betaling.

Voor uitgaven die niet in de begroting zijn opgenomen en die een bedrag
van 200 euro te boven gaan wordt een besluit genomen door het gehele
bestuur.

De penningmeester doet in elke bestuursvergadering mondeling of
schriftelijk verslag van de financiële gang van zaken van de vereniging

9. Met een financieel jaarverslag legt de penningmeester rekening en
verantwoording af over het financiële beleid en de gevoerde administratie
van het voorbije boekjaar.

Het financieel jaarverslag en de financiële administratie worden door een
kascommissie beoordeeld.

Het financieel jaarverslag wordt samen met het verslag van de
kascommissie in de A.L.V. aan de orde gesteld. De A.L.V. besluit dan over
het verlenen van décharge voor het door het bestuur gevoerde financiële
beleid en het door de penningmeester gevoerde beheer.

Het financieel jaarverslag wordt na de goedkeuring van de A.L.V. door de
voorzitter ondertekend.

10.De kascommissie bestaat uit 2 leden die geen deel uitmaken van het
bestuur. De kascommissie wordt jaarlijks door de A.L.V. benoemd inclusief
een derde persoon die indien nodig als vervanger kan fungeren. Een lid
van de kascommissie kan ten hoogste twee achtereenvolgende jaren deel
uit maken van deze commissie.

11.Zij die geen lid meer zijn van de vereniging kunnen nooit enige aanspraak
op de bezittingen van de vereniging maken.

Artikel 2 Leden


1. Nieuwe leden worden voorgesteld en geïntroduceerd op hun eerste
speelmoment en kunnen 4 speelmomenten meespelen alvorens ze
definitief besluiten lid te worden

2. Geroyeerde of geschorste leden van de vereniging, of door de NBB
geschorste spelers van andere verenigingen, kunnen niet aan de
competitie speelmomenten of andere bridgeactiviteiten onder auspiciën
van BCL’58 meedoen

3. Leden dienen zich te houden aan de door BCL’58 gehanteerde gedrags en
wedstrijdregels. Naast de gedragsregels die de NBB in de reglementen
voorschrijft of anderszins bepleit, hecht BCL’58 ook aan gedragsregels die
gehanteerd worden in de normale menselijke omgang.

4. Beëindiging van het lidmaatschap moet schriftelijk worden gedaan bij de
secretaris.

Andere artikelen

Wedstrijdkalender Maandag

AFMELDEN: bcl58ma@hotmail.com       ------------------------------- Competitieleiding Maandag ...

30/06/2024 - Fred Helderman

Wedstrijdkalender Dinsdag

AFMELDEN: bcl58di@hotmail.com              ------------------------ Competitieleiding DI ...

29/06/2024 - Fred Helderman

Resultaten seizoen 2023 – 2024

Ma-avond Clubkampioen : Nick Duncan en Fred Helderman Butler : Gijs Boermeester en André...

13/06/2024 - Fred Helderman